Publikace a doporučená  literatura



Náše cíle

Učení je dobrodružství. Děti objevují nové věci a někdy překonávají překážky. Naším cílem je, aby děti poznávání nenudilo, neotravovalo, aby se jej nebály.

Učení v pohodě.

Kontakty

 
 
 
 
 
 
 
 

Neuropsychoterapie

Autor: Klaus Grawe
Překlad: Mgr. Lucie Simonová


Tato kniha shrnuje, co dnes víme o neuronálních strukturách a procesech, které se odehrávají v mozku a ovlivňují naše pocity a způsoby jednání. Snaží se odpovědět například na otázky, jaké jsou neuronální základy psychických nemocí, nebo jak je možné, že vznikají psychické poruchy.
Zároveň zprostředkovává důsledky neurovědních objevů pro psychoterapeutickou práci s pacienty, kteří těmito poruchami trpí.
Psychoterapie, která je obeznámena s pokrokem neurověd pak dokáže psychologickými prostředky měnit nastavení neuronálních struktur a tím utvářet nové cesty k pozitivnímu životnímu náhledu pacientů. 
Kniha je určena studentům medicíny, psychologie, terapeutům, psychiatrům a neurologům.

Vydavatel: Portál

Rok vydání: 2007
ISBN: 978-80-7367-311-6

 

 

Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace

CEREBRUM Autor: Kolektiv autorů
Překlad: Ing. Zuzana Veselá


Tuto knihu využijete při studiu, práci či jinde kde se střetáváme s výzvou něco nového se naučit a zapamatovat si. Naštěstí existují metody, díky nimž můžeme významně zlepšit svou paměť, koncentraci a tím i schopnost se v něčem novém vzdělat. Tato kniha je plná zajímavých cvičení a praktických rad jak pracovat se svou pamětí, jak ji trénovat a udržet látku dlouhodobě v mysli, jak zvyšovat svou koncentraci motivací, správným řízením času, optimálními studijními technikami a jaké metody učení použít s ohledem na to, jaký jste učební typ. Získáte doporučení, jak si studijní látku zorganizovat, jak využít obrazovou představivost či mnemotechniku.
Knížka vám pomůže bez problémů zvládnout každou ústní či písemnou zkoušku.

Vydavatel: Grada Publishing, a.s.
Rok vydání: 2009
ISBN: 978-80-247-3023-3

Jak provádět trénink kognitivních funkcí

CEREBRUM CEREBRUM vydalo český překlad knihy Jak provádět trénink kognitivních funkcí od autorů Kit Malia a Anne Brannagan.

 

Tato publikace do hloubky pokrývá teoretickou i praktickou část problematiky rehabilitace kognitivních funkcí po poškození mozku a jako jedna z mála v České republice tak poskytuje cenné rady všem, kteří se potřebují v této problematice zorientovat a nalézt příklady vhodných cvičení a postupů při jejich provádění s pacienty. Přestože je publikace poměrně obsáhlá, zůstává srozumitelná i širší zainteresované veřejnosti, a je proto vhodná nejen pro terapeuty, ale i pro pečující rodinné příslušníky.

Kit Malia a Anne Brannaganová, zkušení terapeuti a autoři, v této publikaci přehledným a srozumitelným způsobem seznamují čtenáře s teoretickým rámcem kognitivní rehabilitace, anglickým systémem komplexní péče o pacienty se získaným poškozením mozku a s dlouholetými praktickými zkušenostmi z tohoto oboru. Kniha obsahuje inspirativní popis vhodných technik a přístupů. Názornost výkladu umocňuje množství praktických příkladů z praxe autorů.

 

Hry pomáhají s problémy

 
Hry pomáhají s problémy
 


Hry a hrátky pro rodiče a dítě
Autor
Šimanovský, Zdeněk; Mertin, Václav
NakladatelKaždá kapitola této knihy je věnována jednomu problémovému typu chování - dítě uzavřené, vzdorovité, neklidné, neohrabané, úzkostné, nepřizpůsobivé, plaché nebo to, které chodí za školu a lže. Chování je popsáno, jádro kapitol však tvoří soubor her, jež podporují návyky, znalosti a dovednosti, které dítěti pomohou překonávat jeho potíže.    Portál
 
 

 

 

Amygdala 

 

Amygdala, centrum limbického systému, má podobu vzájemně propojených buněčných struktur ve tvaru mandle, umístěných nad mozkovým kmenem v blízkosti dolní čelisti limbického okrsku.

Hippocampus (součást velkého mozku) a amygdala byly původně dvěma klíčovými centry primitivního „čichového mozku“, z něhož se v průběhu evoluce vydělila mozková kůra a později i šedá kůra mozková. Do dnešního dne tato centra limbického systému odpovídají za většinu nebo aspoň podstatnou část učení a procesu zapamatování, přičemž amygdala je centrem především citů.

Jak silně city ovlivňují náš duševní život, lze nejlépe pochopit v souvislosti s těmi okamžiky, kdy v rozčilení uděláme něco, čeho později litujeme.

Jak je možné, že stačí tak málo a chováme se iracionálně?

V záchvatu rozčílení, když impulsivní city převládnou nad rozumem- působí nově objevená funkce amygdaly. Amygdala pečlivě a nepřetržitě sleduje informace přicházející ze smyslových orgánů a hledá krizové situace. Tato úloha dává amygdale moc nad naším duševním životem – pracuje jako jakási psychologická stráž – v případě, že zachytí např. signály strachu, okamžitě odešle poplašné volání do všech významných částí mozku: spustí sekreci stresových hormonů, mobilizuje mozková centra pro pohyb, aktivuje kardiovaskulární systém, svaly a střeva. Jiné nervové dráhy vyšlou z amygdaly pokyn k tísňové sekreci noradrenalinu, aby se tak stimulovala klíčová centra mozku včetně těch, jež zvyšují ostražitost našich smyslů. Jiné signály z amygdaly sdělují mozkovému kmeni, že je třeba změnit napětí obličejových svalů a vytvořit tak v tváři ustrašený výraz, další signály vzkazují, aby se zrychlil puls, zvýšil krevní tlak, zpomalilo dýchání a aby se zastavily všechny probíhající pohyby nevztahující se k nebezpečí. Další pokyny fixují naši pozornost na zdroj strachu a připravují svaly na reakci. Současně dochází i k aktivaci paměťových korových systémů, abychom si dokázali pohotově vybavit všechny dostupné znalosti a zkušenosti, které nějak souvisejí s hrozícím nebezpečím.

Rozsáhlá síť nervových spojení umožňuje amygdale převzít v citové krizi velení nad většinou mozku – včetně našeho racionálního myšlení.

Zrakové vjemy putují ze sítnice nejprve do thalamu, kde jsou převedeny do jazyka mozku. Většina informací je dále vedena do zrakových oblastí šedé kůry mozkové, kde proběhne analýza, posouzení jejich významu a rozhodnutí o případné vhodné reakci. Pokud je vhodná také reakce emoční, je do amygdaly vyslán pokyn k aktivaci emočních center. Avšak menší část původního signálu ze smyslových orgánů je rychlejším přenosem vedena z thalamu do amygdaly, což nám umožňuje pohotovější (avšak méně přesnou) reakci.

Díky tomuto uspořádání je amygdala schopna zahájit citovou reakci dříve, než korová centra plně pochopí, co se děje.

Právě kvůli této „zkratce“ z thalamu do amygdaly, jež obchází korová centra, může amygdala skrývat vzpomínky a emoce, které projevujeme, aniž bychom si uvědomovali proč.

Zatímco hippocampus si pamatuje prostá fakta, amygdala uchovává vzpomínky na citové zabarvení těchto skutečností.

Zjednodušeně: hippocampus potřebuješ k tomu, abys rozeznal, že tvář, kterou máš před sebou patří tvojí sestřenici. Ale je to amygdala, co ti připomene, že ji nemáš rád.

Pokud se pokusíme předjet automobil a jen o vlásek unikneme čelní srážce s protijedoucím vozidlem, hippocampus uloží do paměti, na jaké silnici k tomu došlo, kdo byl s námi v autě, jak vypadalo protijedoucí auto apod. Avšak je to amygdala, která pokaždé, když budeme předjíždět za podobných okolností, k nám vyšle signál intenzivní úzkosti.

Jednou z hlavních nevýhod takových nervových poplašných zařízení je, že tísňové volání, jež amygdala vysílá, bývá nezřídka zastaralé a nevyhovující. Amygdala srovnává, co se děje teď se zkušenostmi z minulosti. Tato srovnávací metoda je asociativní – je-li jeden klíčový prvek současné situace podobný zážitku v minulosti, amygdala jej zaregistruje. Funkční nedokonalost těchto nervových okruhů spočívá v tom, že se aktivují dříve, než je oprávněnost takového poplachu plně potvrzena. Amygdala nám zuřivě poroučí, abychom reagovali na vzniklou situaci způsoby, jež nám byly vtištěny již dávno – myšlenkami, emocemi, činy, které jsme si osvojili za okolností jenom vzdáleně připomínající současnou situaci, avšak dost podobných na to, aby zalarmovaly amygdalu.

K amygdale se nepojí pouze schopnost mít někoho rád, závisí na ní takřka všechny emoce.

U zvířat, jimž byla vyjmuta amygdala, vymizel strach a zloba, vytratila se i potřeba měřit své síly s ostatními nebo s nimi spolupracovat. Zvířata ztratila smysl pro svoje místo ve společenství. Emoce jim buď chyběly docela, nebo byly výrazně otupělé.

U lidské populace pokud jsou přeťaty dráhy spojující amygdalu s ostatními mozkovými centry, dochází ke zvláštní neschopnosti posuzovat citový význam událostí. Tento stav je někdy označován jako „efektivní slepota“.

Zbaveny svého emočního zabarvení ztrácejí konflikty svoji sílu. Jeden mladý muž, jemuž byla s cílem zmírnit jeho záchvaty odstraněna amygdala, ztratil po operaci veškerý zájem o lidi a dával přednost osamocenému životu bez jakéhokoli lidského kontaktu. Přestože byl schopný vést rozhovor, nepoznával svoje blízké přátele, příbuzné, dokonce ani svoji matku.

Amygdala je tedy centrem emoční paměti a tedy i samotného smyslu pro citový význam událostí.

 

Zdroj: Daniel Goleman – Emoční inteligence

images brain_amygdala_fear